۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۹۸۰۴۳
تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب توسط آیت الله شب زنده دار؛

انقلاب بر مبنای فطرت و عقلانیت است|برخی با اعمال خود به آرمانها خیانت نکنند

انقلاب بر مبنای فطرت و عقلانیت است|برخی با اعمال خود به آرمانها خیانت نکنند
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که انقلاب اسلامی بر مبنای فطرت و عقلانیت است، گفت: برخی نباید با اعمال خود به انقلاب و آرمانها خیانت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان امروز در سومین جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در درس خارج وی در مسجد اعظم قم برگزار شد، فراز دیگری از این بیانیه مهم را تبیین کرد.

وی افزود: در ادامه بیانیه رهبر انقلاب می فرمایند: برای همه چیز می توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در ادامه بیانیه آمده است: آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند؛ هرگز نمی توان مردمی را تصور کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسؤولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها.

وی در تشریح فراز مذکور با بیان این که انقلاب اسلامی بر مبانی و پایه هایی استوار است که جزو امور فطری، عقلانی و مسلم بشریت است، ادامه داد: مادامی که بشر و انسان از فطرت خود کناره گیری نکرده و فطرت خود را خاموش نکند طرفدار این مبانی خواهد بود که اکثریت مردم این چنین هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نافرمانی خداوند متعال گاهی به جایی می انجامد که انسان از خوبی ها تنفر پیدا می کند، ابراز داشت: انسان تا زمانی که فطرت خود را کنار نزند نمی گوید که عزت، عدالت، معنویت و اخلاق را نمی خواهد.

وی عنوان کرد: چون انقلاب اسلامی بر پایه های فطری، دینی و الهی بنا شده است، امیدی برای آینده و ضامنی برای بقای آن خواهد بود، اگر می بینیم که دیگران علاقه مند به انقلاب هستند به همین دلیل فطری بودن است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: منشأ دلدادگی و علاقه مندی مردم جهان به امام و انقلاب  برای این است که انقلاب اسلامی و ارزش های آن بر اساس دیانت و ارزش های الهی بنا نهاده شده است، همین جاذبه سبب می شود که با وجود  همه مشکلات انقلاب این اندازه در عالم طرفدار دارد.

وی اضافه کرد: باید مراقب باشیم که با اعمال خود کاری نکنیم که چهره انقلاب دچار خدشه شود، گاهی تصورات دیگری از ایران اسلامی وجود دارد اما به گونه ای دیگر عمل می شود، نباید برخی با اعمال خود به انقلاب و آرمان ها خیانت کنند، البته مردم و رهبر انقلاب همان شعارها و خط اصلی را حفظ کرده اند و این جاذبه همچنان وجود دارد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
از آیت الله شب زنده دار برای تحلیل گام دوم انقلاب در درس خارجشون تشکر دارم. طلاب باید نظراتشونو در این باره بیشتر و قویتر کنند.
0
0
ماجد
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
نیازهای جامعه مسلمانان و مقتضیات زمان و مکان احکام فقهی را شکل می‌دهد. بنابراین فقه بن‌بست ندارد و این اقدامتون نشانه پویایی فقه است
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
جناب ماجد درس استاد شب زنده دار درسی با پرورش طلاب جوان و نخبه هستش و ایشون به مقتضیات زمان و مکان اهمیت میدهند مگرنه این است که در شورای نگهبان هستند.
0
0
احمد کاشفیان
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
درباره این سخن استاد که فرمودند: "اگر می بینیم که دیگران علاقه مند به انقلاب هستند به همین دلیل فطری بودن است." نظر من اینه که یکی از علل طرفداری انقلاب اسلامی ایران در بین ملل اینه که انقلاب ایران تونسته مرز خودشو با دیگر انقلابها تعیین کنه. این نکته در سخنان رهبران و امام در اوایل پیروزی انقلاب به خوبی مشهود است.
0
0
برزویی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
توجه به امر پیشرفت از گذشته در سیره علماء بوده
0
0
حمید اسلامی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
این بیانیه در بهترین زمان ممکن توسط رهبر انقلاب ارایه شده .
در گام دوم با پرداختن به همه زوایای انقلاب ،مطالبات رهبری از نخبگان و حوزه منعکس شده.
در این برهه زمانی مسئولیت خطیری بر عهده حوزویان است تا با زبان دین به تبیین ابعاد مختلف این بیانیه بپردازند.
0
0